PROJE ÖDEVLERİ İLE İLGİLİ GENEL AÇIKLAMA
Proje ödevi,
öğrencilerin grup hâlinde veya bireysel olarak istedikleri bir alan veya konuda
inceleme, araştırma ve yorum yapma, görüş geliştirme, yeni bilgilere ulaşma,
özgün düşünce üretme ve çıkarımlarda bulunmaları amacıyla ders öğretmeni
rehberliğinde yapacakları çalışmaları ifade eder.
Ürün, özgün
fikirlerin sonucu oluşmalıdır. Ödevde alıntı varsa "Kaynakça"
kısmında kaynak mutlaka belirtilmelidir.
Öğrencilere
ders yılında istedikleri ders veya derslerden bireysel ya da grup çalışması
şeklinde öğretmen rehberliğinde en az bir proje hazırlatılır. (En az bir
dersten almak zorunlu, diğer dersler gönüllü.) Projeler verildikleri dönemde
değerlendirilir. Proje vermeyen öğrencinin proje notu sıfır olarak
değerlendirilir. (Öğrenci, dilekçesinde belirttiği derslerin tamamından proje
almış kabul edilir. Öğrenciler proje dilekçesinde proje almayacağı dersleri
yazmamalıdır.)
Proje teslim
süresi kesin bir tarih olmasına rağmen aralıklı tarih verilmesi tercih
edilebilir.(06-10 Nisan 2020 gibi.) Öğretmenle konuşunuz. Süre uzundur. Örneğin
ikinci dönem başında alırsanız nisan gibi teslim edersiniz.
Projede,
süre her öğrenci için aynıdır. Projesini zamanında teslim edemeyen öğrencinin
durumu velisine bildirilir. Veli, öğrencisinin projesini zamanında teslim
edememe gerekçesini, en geç beş iş günü içinde okul yönetimine yazılı olarak
bildirir.
Geçerli özrü
olmadan projesini zamanında teslim etmeyen öğrencilerin durumları puanla
değerlendirilmez. Ancak dönem puanı ve ortaöğretime yerleştirmeye esas puan
hesaplamalarında proje adedi tam olarak alınır.
Sonuçlar;
projelerin teslim edildiği tarihten başlayarak en geç 10 iş günü içinde
öğrencilere bildirilir. Projeler öğretmen tarafından değerlendirildikten sonra
öğrenciye iade edilir ve öğrenci tarafından ders yılı sonuna kadar saklanır.
Projeye verilen puanlar, e-Okul sisteminin ilgili bölümüne “G’’(girmedi) ibaresi
işlenir.
Proje ödevi
alınan ilk günden itibaren ders öğretmeni öğrenciye rehberlik etmeli, proje
birlikte yürütmelidir. Bu süreçte sorumlu her ne kadar öğrenci de olsa veliye
çocuğunun proje ödevi olduğunu ve bunu hazırlaması gerektiğini, hazırlanmaması durumunda
notunun sıfır olacağı duyurulmalı. Öğrenci ve veli, hazırladıkları projelerin
değerlendirilmesinde kullanılan dereceli puanlama ölçeğinden haberdar edilmeli.
Öğrenci ve veliye, projenin konusu bildirilmeli. Öğrencilerin hazırladıkları
projelerin değerlendirilmesinde kullanılan dereceli puanlama ölçekleri de bir
yıl saklanır.
Projenin her
aşamasında görevlerin yapılıp yapılmadığı, aşamanın bitiminde öğretmen
tarafından kontrol edilir ve grup üyelerine geri bildirim verilir. Görevini
yerine yeterince getirmeyen öğrencilerin bireysel özelliklerine de dikkat
edilerek gerekli önlemler alınır.
Bazı
öğretmenler proje ödevlerinizde sunum(anlatım) ister, bazıları kağıt ister
bazıları ikisini de ister. Ona göre hazırlanmalısınız.
PROJE ÖDEVİ AŞAMALARI
1. Proje ödevleri istek duyurusunun size ulaşması.
2. Hangi ders ya da derslerden proje alacağınızın dilekçesinin size
doldurtturulması ve sınıf öğretmeninizin bu dilekçeleri sizden alması,
öğretmenlerinizi bilgilendirmesi.
3. Hangi ders ya da derslerden proje aldıysanız konularınızın ders
öğretmeninizden öğrenilmesi.
4. Ödev için öğretmenle görüşülüp nelerin istendiğini, nelerin yapabileceğini konuşulması
5. Ödevin hazırlanmaya başlanması
6. Ödevin yolunda gidip gitmediğinin anlamak için öğretmene gösterilmesi.
7. Ödevin bitirilmesi.
8. Ödevin teslimi, isteniliyorsa sunumu.
9. Ödevin puanının E-Okul'a işlenmesi
DİLEKÇE ÖRNEĞİ (İki kişilik)
TÜRKÇE PROJE ÖDEVLERİ (ÖRNEKTİR, GERÇEK ÖDEV DEĞİLDİR.)
Türkçe dersi proje ödevi, üç farklı ödevden oluşmaktadır. İlgi alanınıza göre bu ödevlerin sadece birini seçip yapınız. 1. ödevde iki kitaptan birini seçmeniz yeter.
8.sınıfların proje ödevi.
1. ödev: Ali fuat BAŞGİL adlı yazarın "Gençlerle Başbaşa" adlı kitabı okunacak. (Yayınevi: Kubbealtı Neşriyatı. Fiyatı: 4,30 TL)

Bu kitapla ilgili size yaklaşık 20 - 25 tane çoktan seçmeli soru sorulacak. Örnek aşağıdaki gibidir. Kitabı okuyanların yapabileceği sorular olacak. Siz, soru hazırlamayacaksınız. Sadece kitabı okuyacaksınız. Soruları ben çoktan seçmeli olarak soracağım.
ÖRNEK SORU: Ali Fuat BAŞGİL adlı yazarın "Gençlerle Başbaşa" adlı kitabında aşağıdakilerden hangisinden bahsedilmemiştir?
A) Kitapta, uzun süre tablet ve telefon kullanmanın öğrenciye olan yararından bahsedilmektedir.
B) Başarılı olmanın şartlarından ve prensiplerinden bahsetmektedir.
C) Başarılı olmak için televizyon izlemek ve sürekli yan gelip yatmak gerektiğinden söz etmektedir.
D) Eğlence varken derslerle gereksiz yere ömrümüzü harcadığımızdan bahsetmektedir.
(DOĞRU CEVAP: B)
5.sınıfların proje ödevinin birincisi YEMEK TARİFİ ÖDEVİ
Evde basit ve tehlikeli olmayan bir yemek tarifi verecek ve yapılışını anlatacak. Bu anlatım telefon ya da kamera ile video olarak kaydedilecek. Burada önemli olan öğrencinin kendini rahat ifade edip edememesi, anlatılacakların en güzel bir şekilde anlatılması, duygu ve düşüncelerini ifade ediş tarzı, seçtiği kelimeler ve cümleler, yaptığı espriler, el kol hareketlerini anlatıma yardımcı olacak şekilde kullanması, kendine olan öz güveni ve samimiyeti önemlidir.
Eğer yapılan yemek tarifinde tehlikeli bir durum varsa mutlaka aileden yardım alınmalı. (Sıcak tepsiyi fırından çıkarmak gibi) Öğrencinin yapamayacağı tehlikeli yemekleri yaptırmamak en doğrusu. Öğrenci aile gözetimi olmadan kesinlikle kendi başına bir şey yapmayacak.
Bazı mutfak aletleri çok tehlikelidir. Blender, rondo vs. kullanılmasın. Çok gerekliyse o aletleri çekimden önce tecrübeli biri kullansın. (Çocuklar el sürmeyecek.)
Hatta öğrencinin el becerisi tam gelişmemiş ise bıçak vs. da kullanmamalı. Öğrenci, durumu izah ederek anlatıma devam edebilir. (Örnek: Soğan doğramak benim için tehlikeli olduğu için önceden doğranmış soğanları için atıyorum... )
Yemeğin pişmesi, dizilmesi sarılması, uzun süre çırpılması vs. gibi uzun süren durumlar varsa video ya durdurulmalı ya da sonlandırılmalı, gerekirse parça parça gönderilmeli. Prova yapılmadan, daha önce denemesi yapılmadan video göndermeyelim. İlk önce çalışalım.
Yardım konusunda şöyle olabilir: Örneğin iki domates doğranacaksa en az yarımını sen doğramalısın. Beş yufka açılacaksa bir tanesini sen açmalısın. Yani zor ve zaman alan hazırlıkları önceden birine yaptırabilirsiniz. Ama sonuncusunu mutlaka siz yapmalısınız. Yoksa anlatacak bir şey bulamazsınız.
Özetle doğranmış, kesilmiş malzemeleri tencereye döküp kapağı kapatıp "Afiyet olsun!" demeyin. :)
Unutmayın. asıl amacımız yemek yapmak değil. Sizin anlatımınız önemli. Ses tonunuz, vurgunuz, anlatım biçiminiz önemli.
Yemek yapılırken kısa bekleme anlarında (Soğan kavrulurken vs.)tüketilecek besinlerin faydalarından, protein, vitamin değerlerinden, yapılacak yemeğin tarihçesinden, ortaya çıkış biçiminden, yemeğin püf noktalarından, farklı yapılış stillerinden de bahsedilebilir.
Bunlardan önce çekime başlandığında kendimizi tanıtmalıyız. (Ad, soyad, sınıf, memleket)
Sonra süslü cümlelerle yapacağımız yemeğin adı vs. tanıtılmalı.
Örnek: Selam arkadaşlar,
Bugün sizlere lezzetiyle damaklarda eşsiz bir tat bırakan Anadolu'un en gözde çorbası tarhana yapacağım. ..................
Çekimi bitirirken güzel veda cümleleri ile bitirebilirsiniz.
Evet sevgili izleyenler,
Haftaya yine başka bir yemek tarfiyle karşınızda.......................
Aynısını yazmak yasak. :)
Bunların haricinde,
Yemek tarifinde son olarak yemeğin bitmiş durumu, sofraya konulduğu zamanki durumu, ailemizle birlikte yemeğe oturduğu durum istenirse fotoğraf olarak gönderilebilir. Örneğin, bir öğrencimiz kahve yapmışsa babasına ya da annesine tepsiyle ikram ederken bir fotoğrafı olursa güzel olur. Ama bu bir detaydır, bunu uygulamayabilirsiniz.
Bu ödev de dikkat edilmesi gereken bir şey daha var: Yemek tarifini anlatırken kesinlikle dışarıyla göz temasından kaçacağız ve sufle almayacağız. Yemeği yapana asla talimat verilmeyecek.
5.sınıfların proje ödevinin ikincisi
SLAYT GÖSTERİSİ HAZIRLAMA ÖDEVİ
ÖRNEK KONU: KÖYDE YAŞAM (Bu bir yöreye ait olabilir. Örneğin sadece Karadeniz, sadece Güneydoğu Anadolu) Yani tüm Türkiye'deki köyleri kast etmek zorunda değilsiniz Ama isteyen genel bir şey de yazabilir sorun değil.
Öncelikle köyle ilgili büyüklerimiz de konuşacağız. Köy hayatı ile ilgili önemli gördüğümüz bilgileri bir kağıda not edeceğiz.
Sonra internetten köy ve köy hayatı ile ilgili araştırmalar yapacağız. Köylüler sabahleyin kalktığında hangi çalışmaları yaparlar, neler üretirler, nasıl geçinirler, çocuklarını nasıl okuturlar, onları nasıl yetiştirirler, hangi yemekleri çok severler, insanlar arası ilişkiler nasıldır? Bu ve benzeri birçok konuda bilgi sahibi olduktan sonra bilgisayarımıza internetten işimize yarayan köy fotoğraflarını kaydederiz. Bu fotoğraflar en az 20 tane olmalı. İndirdiğimiz fotoğraflar küçük ve düşük pikselli olmamalı. Yani büyüttüğümüz zaman bulanık görünmemeli.
Son olarak bilgisayarımızda PowerPoint Sunusu programını veya bu işlevde bir programı açarak indirdiğimiz 20 tane resmi PowerPoint Sunusu programındaki 20 sayfaya aktarırız. Sonra üzerine edindiğimiz bilgileri kısa kısa yazarız.
Bütün bunları yaptıktan sonra bu bilgileri yani PowerPoint sunusunu flash belleğe kaydetmiş olarak sınıfa geleceksiniz. İnternetten verdiğim linke göndermeniz daha iyi olur.http://gg.gg/odevim
Ben akıllı tahtadan ya da Flash belleğinizideki PowerPoint sunusunu açacağım ve siz köydeki hayatı anlatacaksınız. Yine anlatım yaparken kendinizi ifade ediş tarzınız, heyecanınız, samimiyetiniz, seçtiğiniz cümleler, kelimeler, el ve kol hareketleriniz, KONUYA OLAN HAKİMİYETİZ (En önemlisi), toplum karşısında konuşma şekliniz(hitabetiniz) iyi olmalı.
Ayrıca seçtiğiniz fotoğraflar anlattıklarınızla uyumlu olmalı. Örneğin: " Birçok kişi köy hayatının güzel olduğundan bahseder. Herkesin içinde bir köye gitme sevdası köye dönme isteği vardır. ama köy hayatı hiç de öyle göründüğü gibi değildir pek çok zorlukları vardır. " bu cümleleri söylerken ekranda köyün en güzel manzarası olmaması gerekir. Güneşin altında çalışan köylülerin fotoğrafları, çamur bataklık olan yollar ekranda olmalı.
Burada Power Point sunusu nasıl hazırlanır, nedir, ne değildir? Bununla ilgili bir tane örnek hazırlayacağım ve göndereceğim. Nasıl yapılacağını da anlatacağım.
İsteyen istediği konuyu sunabilir. (Benden onay alacak. Bana "Hocam, bu konu olur mu?" diye soracak.) Kendisine konu bulamayanlar için Powerpoint sunusu hazırlama konularının bazılarını yazdım aşağıya. Herkes buradan kendi seviyesine ve ilgisine göre konu seçebilir.
Arabaların tarihi gelişimi (ilk arabadan bugüne)
Mobilyacılık
Meslekler (bir ya da iki meslek)
Dinler( Budizm, Yahudilik, Hristiyanlık, Hinduizm,İslamiyet)
Herhangi bir eşyanın üretimi: (Küp şekerin üretimi, Ayakkabı üretimi, giysilerin üretimi vs.)
Türk mutfağı. ( Dünyada ün yapmış diğer ülkelerinde mutfakları olabilir.) Burada "mutfak" ile kastedilen yemekleridir.
Gökyüzü - uzay
Dünya tarihindeki önemli savaşlar ve olaylardan biri ( atom bombasının atılması kim atmıştır ne zaman atılmıştır neden atılmıştır atıldıktan sonra etkileri ne olmuştur )
Denizler ve gemiler
Takı ve takı kültürü.
Bir balıkçının Günlüğü. (bir pazarcının Günlüğü bir ev hanımının Günlüğü vs )Türkiye'nin Karadeniz bölgesi( Doğu Anadolu Bölgesi Ege Bölgesi)Yaz tatiliBir ülkenin tanıtımı. (Özellikle Batı ülkeleri Almanya Fransa ABD gibi çok bilindik ülkeler olmayacak) Kendine özgü yaşam tarzları olmayan, kültürleri olmayan bilinmedik ülkeler de olmayacak. http://gg.gg/odevim Ödevini buraya göndermelisin.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Charles Dickens adlı yazarın "Oliver Twist" adlı kitabı okunacak (Mor renkli kitap- Arkadaş yayınevi)

Oliver Twist adlı kitap okunacak. (122-128 sayfa. Arkadaş yayınevine ait mor bir kitap) Bu kitapla ilgili size yaklaşık 20 - 25 tane çoktan seçmeli soru sorulacak. Örnek aşağıdaki gibidir. Kitabı okuyanların yapabileceği sorular olacak. Siz, soru hazırlamayacaksınız. Sadece kitabı okuyacaksınız. Sadece kitabı okuyacaksınız. Soruları ben çoktan seçmeli olarak soracağım.ÖRNEK SORU: Oliver Twist hakkında aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) İyi insandır.
B) Acımasız bir çocuktur.
C) Uzun süre ailesinden ayrı yaşamak zorunda kalmıştır.
D) Bir çocuğun yaşaması gereken bazı olaylar yaşamıştır.
(DOĞRU CEVAP: B)